Kasutaja:
Salasõna:
 
Avaleht Galerii Arhiiv Tellimine Kuulutused Kontakt Paadiralli Avalda arvamust  
Sisukord
Uudiseid Helsingi paadimessilt  
Kaanelugu Marko Matvere salajasest hobist  
Paadimootoritest tänapäeval  
Ühe tõsise kaatri sünnilugu  
Paadimatk - munakoorega Gotlandil  
Paadimüüja lehekülg  
Pärnu Jahtklubi 100 aastane  
Juuniorite jääpurjetamise MM Pärnu lahel  
Tee purjetamise juurde  
Colin Archer - legendaarne laevakonstruktor  
Lodjaehitusest Tartus  
Paatidest Guajaana džunglijõgedel  
Rafting - üks ekstreemne ja vesine hobi  
Mereharidusest ja seadustest  
Paadimüügikuulutused  
Uudiseid Helsingi paadimessilt
Randel Kreitsberg
Taksoga läbi Helsingi tänavuse messu poole sõites küsime juhi käest, et milline paat temal ka kodus on, sest kuuldavasti pole ju soomlast, kel vene mökki ääres ei loksuks. Vastusena naerab juht – õlut võib ka mujal juua… vot niimoodi siis.

Küll on aga maailmas hea hulk inimesi, kes on raudsel veendumusel, et õllejoomiseks peab tingimata paati omama – sellistele inimestele korraldataksegi igal aastal kokkusaamiseks üks põhjamaade suurimaid messisid.

Helsingi paadimess on parim võimalus eestlase jaoks tutvuda nii lähinaabrite kui ka kaugemate külaliste suurimate paaditootjatega – sellel aastal võisid 85 569 külastajat messil näha 655 erinevat alust, neist sadakond toodi messile esmakordseks esitlemiseks. Messikeskuse kahel korrusel oli välja toodud kõik, mis ühte paadi-, kala-, matka- või muidu tehnikahuvilist veel võiks paeluda: kaatrid, jahid, kummipaadid, süstad, kanuud, ATVd, vanad puupaadid, paadimootorid, rõivastus, kõikvõimalikud tarvikud, kalapüügivarustus, suveniirid jne jne.

Mess on paaditootjatele eelkõige äri tegemise koht: siia tullakse eeskätt selleks, et uuendada sidemeid tootjate ja maaletoojate vahel, et valida endale paati (hea ju vaadata, kui kõik ilusti reas) ning muidugi ka tutvustada enda poolt pakutavat. Ajakiri Paat käis siiski peamiselt uudistamas ja katsumas – pole ju iga päev võimalust mitme-miljonilistes luksuskaatrites pikutada ning tähtsa näoga rooli patsutada.

Üldiselt võib öelda, et paadimaailmas areneb kõik arvestades paadiomaniku heaolu, turvalisust ja üha uueneva disaini. Niikaua, kui midagi vapustavat ja revolutsioonilist ei leiutada, jätkatakse peamiselt detailide ning viimistluse täiuslikkuseni viimiseni. Eks on ju ka raske originaalitseda alal, kus tõsisemad muutused võtavad sadu ja tuhandeid aastaid aega. See-eest võib paadiomanik tunda ennast mugavalt, sest tänapäeval mõeldakse eelkõige sellele, kuidas kipper end oma aluse peal võimalikult koduselt tunneks.

Eks koduselt tunneb üks paadimees ennast alusel, mis on piisavalt mahukas, sõidab parajalt võimsa mootoriga, mis on halvema ilmaga stabiilne, kus ei löö pead ära, kus on asjakohased panipaigad kõikvõimalikele vajalikele instrumentidele, kuhu saad sõbrad kaasa kutsuda ning vajadusel ööd veetma jääda. Sõltub ka muidugi vajadusest. Meie soovidele ja tingimustele vastavana jäi sellel korral kõige paremini silma prantsuse tootja Beneteau kaater Antares 650: täispikkusega 6, 30 meetrit, maksimaalse mootorivõimsusega 115 hj, kütusepaak mahutavusega 136 liitrit. Piisavalt ruumikas pikemaks paadimatkaks, võimalused trollinguks, päikese võtmiseks – hästi läbimõeldud detailid ning soodne hind.

Sama tüüpi kajutiga mitmeotstarbelisi paate oli muidugi erinevatelt tootjatelt: nii Drago, Ideal kui ka Saate Paadi poolt toodetud Stormer – kohandatud lühikesele põhjamaisele suvele ning muutlikele ilmadele sobivaiks. Veidi vastandlikena neile torkasid kohe silma luksulikud ja sportlikud USA päritolu Sea Ray kaatrid – mõeldud pigem California sooja päikese alla. Ameeriklased uhkustasid ka legendaarse Boston Whaleriga – suuresti uppumatu paat: sae pooleks või sõida ekskavaatoriga üle, alus püsib vee peal. Ühe konsooliga lahtise paadina maksis kalameestele mõeldud Whaler ka juba miljonilähedast hinda, mistõttu oleks päris huvitav suvel Peipsi peal kalurit sellisega ringi sõitmas näha.

Kui uuendustest rääkida, siis tuleb kindlasti mainida uut Volvo Penta IPS süsteemi, mis on suhteliselt julge kannapööre paadinduse maailmas. Tegemist on siis mitmepalgelise tehnoloogilise muutusega paadijuhtimises. Unustage ära sõukruvi, mis paadi taga vett tõukab, nüüdsest on kasutusel ettepoole suunatud kruvi, mis põhimõtte poolest „imeb“ alust edasi. Sõukruvi on 360 kraadi ulatuses pööratav ning pardalt joystick-ga juhitav – mis annab seisvale paadile võimaluse ka nt külgsuunas liikumiseks. Vaid ühe käega juhtides saab joystick-i abil manööverdada teiste sadamas seisvate aluste vahel ning sildumine „ülerahvastatud“ kai äärde ei ole enam probleemiks.

Jahtidest oli sellel messil välja toodud suhteliselt kesine valik, on ju mess läbi aegade rohkem mootorpaadi suunitlusega olnud. Valdavalt olid välja toodud odavama hinnaklassi tootjad (Bavaria, Finngulf), mille maksumus on samal ajal ikkagi pakutud kvaliteedi koha pealt üle pakutud. Sportlikematest oli väljas X-Yachts ning Lääne-Euroopast veel Beneteau uue nelja magamiskohaga mudeliga.

Lisaks paadimeest huvitavale varustusele leidis messilt ka kõikvõimalikku muud kaupa: huvitavamatest võiks välja tuua pilliroolõikamise masina – näeb välja nagu kombain, ainult et lõikab roogu. Samuti mitmesugused täispuhutavad matkasüstad, kajakid, päästeparved – 15 kg kaaluva alusega võib tootjate sõnul ilusti matkale minna – tänapäeval on materjalitööstus arenenud sinnamaale, et suvalise jõe põhjas istuva kivi pärast pole vaja enam pabistada. Messil tutvustasid ennast ka rootsi- kui soomekeelsed paadiajakirjad – ehk on järgmisel aastal ka Paat oma esitlusega väljas

Eraldi sektsioon oli pühendatud vanadele paatidele ja vanade paatide koopiatele. Kohapeal näitasid meistrimehed sedagi, kuidas tänapäevaste vahenditega ühe väljanägemise poolest täitsa vana paadi valmis saab sepistada.

Mess on eestlasest padihuvilisele kindlasti üks sellistest üritustest, millega võib uut aastat alustada. Suurepäraseks võimaluseks veidi selgemat pilti saada kirjust paadimaailmast – või teise variandina, esimest korda messile sattudes võib kergesti pea sassi ajada. Järgmine mess toimub juba järgmisel aastal 9.-18. veebruarini. Kohtumiseni messul!


  Viimased teemad kipper.ee foorumis

 
 
Ajakiri Paat on nüüd ka Facebook'is. Külasta meid aadressil http://www.facebook.com/AjakiriPaat


 
Copyright © ajakiripaat.ee 2006 - 2017