Kasutaja:
Salasõna:
 
Avaleht Arhiiv Tellimine Kontakt Avalda arvamust  
Sisukord
Uudised  
Rõuge järvedel võtsid mõõtu kummipaadid  
Jahta sai vette  
Pekingi 2008 Olümpiamängud  
Leevaku kärestikuslaalomil jagati Eesti meistri tiitleid  
Paatsalu maraton tõi kokku sadakond meresüstajat  
X faktor võidupurjetamises  
Muhu väina regatt 2008: väikeste laevade suured sõidud  
Jüri Šaraškin – korüfee, kelle koerale saadab tervisi ka Ben Ainslie  
Midagi, mis on päris  
Külli rida: Uus tase: Match-race grade 3  
Maarott Madis Milling tormi ei karda  
Proovisõit: sportlik igamehepaat Atomix 500  
Proovisõit: Lema Expression – stabiilne treilerdatav perepaat  
Jeanneau Sun Odyssey 39 DS  
Match-race asus taas Eestit vallutama  
Taanlastest Euroopa meistrid tahavad esimeseks ka kodumaal  
Jaht Tea remont– viimane peatükk  
Göta kanal  
Harbor cruise à la Vineyard  
SeaMaster sünnib Lõuna-Rootsis, Bohuslänis  
Manöövritest madalikul. Pukseerimine  
Paadimüük  
SeaMaster sünnib Lõuna-Rootsis, Bohuslänis
Tekst ja fotod: Randel Kreitsberg

Läänemere äärsed riigid on aastatuhandete jooksul kõrvuti arenenud, meri on olnud nii ühendavaks, kuid sageli ka lahutavaks kaaslaseks. Ometi on mereelu siin ja sealpool Läänemere kallast kardinaalselt erinev – tõdesin ma Lõuna- Rootsis, Bohusläni laevaehituspiirkonnas SeaMasteri sünnikodu külastamas.

„Sa ju näed kui ilus siin on,” näitas Martin Wilisoo käega meie ees laiuvale abajale, „siin on palju huvitavam paatidega sõita kui Tallinna lahel.” Noogutasin mõistvalt ning lasin pilgul rännata üle graniitkaljudele tihedalt pikitud paadimajakeste rivi. Sadam oli paatidest pungil, igal hetkel saabus või lahkus keegi, jäi mulje, et rootslasele on paadi omamine sama loomulik ning enesestmõistetav kui eestlasele linnamaasturi igakuine liising.

Ameeriklane, rootslane ja eestlane
Enne SeaMasteri sünnikodu külastamist lubasime endale väikese merematka mööda Rootsi lõunarannikut. Paadiks oli kasutada 260 hj mootoriga SeaMaster Classic 280 walk-around ning sihtkohaks minu uus Läänemere-äärne lemmiklinn – Smögen (koordinaadid 58°21?40?N 11°13?55?E). Reisiseltskond äärmiselt rahvusvaheline: SeaMasteri esindaja Eestis, Rootsi aktsendiga ja Eesti juurtega Martin Wilisoo; SeaMasteri peadisainer rootslane Glenn Karlsson; USAst kohale lennanud kõikvõimalike kiirete mootori jõul edasi liikuvate masinate entusiast, Randall Shima ning muidugi allakirjutanu, sarnase nimega kui eelmine mees, kuid pesueht pärnakas.

Ilm oli retkeks karvasevõitu, 16 m/s tuul, vahelduva eduga taevast katvad tormipilved ning aeg-ajalt nende vahelt välja piiluv päike. Sellest hoolimata võttis meid Smögeni faarvaatrit mööda sisse sõites vastu elav mereelu – 99% linnakest külastavatest inimestest oli siia kohale tulnud paadiga (mis on ka loomulik, sest linn asub saare peal) ning valdavalt paistis tegemist olevat rahvusvahelise seltskonna hobimeresõitjatega, kuna mitme tunni jooksul ühtegi liinilaeva me sadamas liikumas ei näinud.

„Sadam” saab selle piirkonna kohta öelda tinglikult – oleme me ju harjunud, et sadam on midagi suurt, halli ja koledat, tornkraanade ning laguneva asfaldiga – siin kujutas endast sadamat pea kogu linn. Majad ääristasid veejoont ühtlase värvikireva paraadina ning kogu rannajoon kujutas endast üht pikka sildumiskaid- jalutuspromenaadi – mille ääres suveniiripoed, restoranid, hotellid, meretarvete kauplused, lillekioskid.

Sildumiseks kohta leida pole siinses paadimöllus sugugi lihtsam kui Helsingi kesklinna kai ääres turupäeva lõuna ajal. Siiski mahutasime end ära ning einestasime sealsamas tuule eest varjatud hubases välikohvikus – grillitud makrell kartulipudru, tomati ja kapparitega viis keele alla. Rootslaslikult lahjat Prippsi juues ning promenaadil, paatide ääres jalutavaid inimesi vaadates mõistsin, et just selline peakski olema üks ehe sadamalinnake.

1000-aastane laevaehituspiirkond Bohuslän
SeaMasteri paatide ajalugu sai alguse 20 aastat tagasi, vana paadiehituspiirkonna, Bohusläni, südames. Laevaehituseks justkui loodud maakond koosneb 3000 saarest ja 5000 skäärist ning seda tohutut arhipelaagi asustavad ligi 300 000 merega väga lähedalt seotud inimest.

Restoranist SeaMasteri peakorteri poole sõites saan proovida ka 280 wa sõiduomadusi. Kõik SeaMasteri paadid välja töötanud ja disaininud Glenn Karlsson vaatab veidi mureliku pilguga, kui ma graniitkaljudele liiga lähedal tagasipööret teen – on näha, et iga paat on talle kui kallis laps.

SeaMasteri paatide tootmine toimub Poolas, kõik paadid vormitakse käsitööna tugeva kvaliteedikontrolli tingimustes. Välja töötatud on nad, alates esimestest Glenni käega tõmmatud joontest paberil, kuni plastikust prototüübi ehitamiseni, aga koduses Bohuslänis. „Just hästi disainitud ja kergesti juhitav kere annab meresõidule säästlikkuse ja kindluse,” toonitab mees ise.

Laos õnnestub meil tutvuda ka SeaMasteri kiireima paadi, 33 jalase Powerboati, järgmise aasta mudeli prototüübiga. Niigi julge joonega kiirkaater on Glenni käe all järgmiseks aastaks kujundatud kaasaegsemaks, veidi kõrgema vööriga, samas turvalisema kokpitiga rallipilliks. Ühe eksklusiivseima mudeli iga detail peab olema lõpuni viimistletud, liiatigi kui „33-jalaseid” läheb aastas klientidele müügiks vaid 3-4 paati. Kere kujust tulenev merekindlus, kiirus ja ökonoomsus on siht, mille poole siin püüeldakse.


 
Ajakiri Paat on nüüd ka Facebook'is. Külasta meid aadressil http://www.facebook.com/AjakiriPaat


 
Copyright © ajakiripaat.ee 2006 - 2018