Kasutaja:
Salasõna:
 
Avaleht Arhiiv Tellimine Kontakt Avalda arvamust  
Sisukord
Uudised  
Oasis Of The Seas  
Yachtmaster Kalle Kuus  
Õnnetus ei hüüa tulles - "Tuulelaulu" traagiline hooaja lõpp  
Emajõe Lodjaseltsi poisid  
Aadress: jaht Charisma - 4 miljoni eest elu ja stiili  
Mis pagana veemoto!?!  
Reisijutt: Eestlaste eskaader Itaalias  
Windvinder - kust tuleb tuul?  
Külli rida  
Balti Blokart meistrivõistlused 2009 Nidas  
FINNBOAT proovisõidud ehk Soome paaditootjate uudismudelid 3. osa  
Merekool: Jooksevtaglas  
Merekool: 8 käsku avariiroolist ja selle kasutamisest ka karmides tingimustes  
Mootoritest: Luubi all Honda BF 2,5 hj ja BF 20 hj  
Merel on soe vol.2  
Mida peaks teadma paadiostust  
Kambüüsis: Kala Shezuani moodi  
Webasto  
Tänud tagasiside eest - kokkuvõtted tehtud ja aastatellimused loositud!  
Merekool: 8 käsku avariiroolist ja selle kasutamisest ka karmides tingimustes
Tekst: Kalle Kuus

Skeem avariirooli kasutamisest.

1. Rooli purunemisel tuleb avariirooliks kasutada spinnakeri poomi, see on suhteliselt pikem, kui väikejahis leiduv aer, suurematel jahtidel peale spinnakerpoomi ei leidugi tavaliselt midagi muud tarbelist pikka asja.

2. Jahi purjestusel tuleb nüüd põhirõhk panna eespurjele, viia purjestuskese võimalikult ette. Grootpurje võib hoopiski maha võtta – see kehtib eriti jahil, mille kere on projekteeritud topitaglast kandma! 3/4, 7/8 jne. taglastusel tuleb grootpuri võimalikult väikeseks rehvida, võib aga ka groodist hoopis loobuda.

Nüüd tuleb kasutada nn. ilma roolita, ainult purje, või purjede abil jahi juhtimist. Seda tuleb harjutada ja õppida normaalse tuulega! Õppimise juures laske rool lahti ja kui purjede asend on õige, peab jaht lühemat või pikemat aega ise kursil püsima. Tee pikkus enne vajadust rooliga korrigeerida, sõltub jahi kere kujust ja selle kere laiusest. Muidugi suure lainetusega on raske (loe tülikas!) purjedega jahti kursil hoida, peab kogu aeg sootidega töötama! Mida väiksem on kreen seda paremini see õnnestub!

Sisemootori olemasolul, tuleb võimalusel sellega samuti kurssi korrigeerida, andes aeg ajalt pisteliselt edasikäiguga lisa, või kasutades hoopiski vööri väikeseks keeramiseks vahetevahel pisteliselt tagurpidi käiku.

3. Ahtrist tuleb välja anda pikk ots ( pikad otsad), need aitavad õieti seatud purjedel ja hädaroolina kasutatud spinnipoomil jahti paremini kursil hoida! Kui näiteks rippkiiluga jaht ei taha sellele vaatamata kursil püsida, tuleb ühe ahtrist välja heidetud pika otsa külge siduda väike „ämber“ või midagi muud, mis natuke pidurdab ja soodustab seega jahil kursil püsimist (tõmbab jahi kursile). (joon. 10.21)

4. Pautimisest ainult purjedega: selleks tuleb eespuri jõuga pakki viia, see manööver tahab samuti harjutamist! (Foka pakki viimine paudi ajal, peaks hästi selge olema Folboodi meestel!)

5. Kui jahil on sisemootor, on pautimisel sellest abi, kui anda lisaks pakkis eespurjele ka mootorituult: jaht keerab kergemini vööriga vastu lainet ja tuult.
6. Sisemootoriga abistades on oht, et väikesel kiirusel võivad mitteujuvad otsad sõukruvisse minna!

7. Avariirooliga ja purjedega juhtides, tuleb sõita krüssis võimalikult pikkade halssidega (üle krüssata), see on kasulikum nii jahi kiirusele, kui ka meeskonna jõuvarudele ja enesetundele!

8. Alati tuleb püüda ekstreem oludes, enne otsust ankrusse jäämiseks, purjede abil liikumisega olukorda lahendada, sest mitte igal pool ei oota meid ees liivarannad…


 
Ajakiri Paat on nd ka Facebook'is. Klasta meid aadressil http://www.facebook.com/AjakiriPaat


 
Copyright ajakiripaat.ee 2006 - 2023