Kasutaja:
Salasõna:
 
Avaleht Arhiiv Tellimine Kontakt Avalda arvamust  
Sisukord
Uudised  
Samsung Eesti Karikas  
Anakena  
Ajakirja Paat regatt Pärnus  
Sorgu regatt 2007  
Silveri uued mudelid aastaks 2007  
KAANELUGU: Jaan Tätte elab paatidega ühte lugu  
Mart Saarso soovitab: Laevamehe kirjavara  
  
MOOTORPAAT  
Proovisõit: Silver Eagle 630 CC  
Paadimatk Tallinnast Pärnusse  
Sõukruvi hingeelu: libisemine ja kavitatsioon  
  
PURJEPAAT  
Proovisõit: Bénétau First 34.7 - purjetab nii, et mühiseb  
Martha viib kolm Eesti meest ümbermaailmareisile  
Noortetiim kinkis hüljanud kaunitarile uue nooruse  
Purjede hooldus  
Ühe sooja suve lugu ... Jahtlaeva Tea remont jätkub  
  
Raamat: "Laevahukulood" - meri ja laevahukk  
Kui Väinamerel seilasid uisud  
Merematkale Ahvenamaale  
Merekool: Soodimeestele ja teistele meeskonnaliikmetele  
Paadimüük  
Merematkale Ahvenamaale
Tekst ja fotod: RANDEL KREITSBERG
Turu saarestik ja Ahvenamaa on Eesti merematkajale maiuspalaks olnud juba pikki aastaid. Ka kümnendat korda sealsete saarekeste vahel ekseldes igavuse üle kurtma ei pea. Ka ei ole Soome graniitsaarte vahel suurematel alustel ja kiiljahtidel süviseprobleemi, erinevalt meie Väinamerest. Piisavalt kauge sihtpunktina annab piirkond võimaluse tunnetada suure mere ülesõitu, samas kui kohale jõudnuna saab rahulikult lõõgastuda – mökkis sauna teha, kala püüda ja linnuvaatlusega tegeleda.

Meie loobusime sellel kevadel üle mere sõidust ning keskendusime rohkem sellele teisele poolele – eesmärgiks oli maiustada soome rahvuskalast, haugist tehtud roogadega, eelkõige aga haugimarjaga, kütta sauna ja uudistada kohapealt renditud paatidega lõputut laidude rägastikku. Et tegemist oli kevadise ajaga, siis oli pesitsevate lindude segamise vältimiseks laidudel maabumine keelatud, seega ainus võimalus ornitoloogiahuvi rahuldamiseks oligi paadi abil. Kuna meie paatkond koosnes 2/3 ulatuses jahimeestest, siis julgen tunnistada, et linnujahi teoreetiline pool sai nende päevade jooksul mulle küll arvestataval tasemel selgeks.

Soome- Rootsi segasaarel on kohalike paadieelistusi pea võimatu üheselt kokku võtta, küll võib aga märkida, et paadivalikul on lähtutud eelkõige praktilisusest. Silma torkasid tugevate meresõiduomadustega päramootoritega lahtised plastikpaadid (Lami, Ryds, Uttern, Terhi, Lohi), tihti kinnise nina ning eestlase jaoks harjumatult kõrge pardaga. Eks kohalike jaoks on eesmärgiks pigem nädalavahetuse piknik mõnel päikesest soojaks köetud kaljusaarel kui mitmepäevane merematk ning paat on puhkemaja loomulik lisa, mitte midagi ekstreemset ja edevat nagu sageli Eestis näha võib. Avamere kalapüügiga tegelevad kohalikud sõitsid ka ridvahoidjatega varustatud Busteritega – lõhe ja meriforelli trollingupüük on sealsetes vetes väga levinud harrastus. Küll võis sadamates kohata ka 6- 7 meetriseid kiiljahte, täpselt parajad saarestiku siseselt lõbusõidu tegemiseks ja ka lühemaks merematkaks. Mootorivalikus jäi eelkõige silma Johnsoni ja Honda eelistamine – 10- 15 hj päravurrist on küll, et ilusa ilmaga skääridel seigelda.

Kaljusaarte vahel liigeldes maksab tähelepanu pöörata kohalike paigaldatud meremärkidele. Teinekord tavaline luitunud kollane plastkanister võib päästa paadi kivi otsa sõitmisest. Veealused graniitrahnud ongi levinuimad mereõnnetuste põhjustajad. Ilma ei pääsenud meiegi, kolmest paadist ühel õnnestus sõukruvile täke sisse sõita. Abi on sellest kui üks mees vööris vett jälgib, vesi on ilusa ilmaga mitme meetri ulatuses läbipaistev ning ohtlikud kohad kaugelt märgata. Jälgida tasub muutusi lainetuses, harjade murdumist keset avavett ja põhjavärvuse äkilist muutust – need kõik on ohu märgiks.

Viie päeva jooksul sõidetud miile me kokku ei arvestanud, juhtumisi oli aga omajagu – ka landiga saadud 5,9 kg raskune haug ning igahommikune kollane kaaviar kuulusid reisi kõrghetkede hulka. Aga muidugi põhjamaa loodus, graniitkaljudel kepslevad metskitsed ning saarekestel pesitsevad luiged, hahad, meriskid jt kohaliku linnuriigi esindajad. Juba järgmisel kevadel on kindel plaan Ahvenamaad taas külastada – siis juba koos lugudega Soome lahe ülesõidust.


 
Ajakiri Paat on nüüd ka Facebook'is. Külasta meid aadressil http://www.facebook.com/AjakiriPaat


 
Copyright © ajakiripaat.ee 2006 - 2022